7 skäl till varför du förmodligen borde börja sova bättre | Green Sverige

Sömntabletter tas ofta på natten för att hjälpa en individ att sova bättre. Men vad är egentligen det bästa sömnmedlet? Sömntabletter finns i alla former och storlekar, från receptbelagda läkemedel som Ambien som kräver recept, till receptfria kosttillskott som melatonin eller valerianarot.

Sömn är en naturlig aktivitet:

Sömn är en naturlig aktivitet som våra kroppar behöver för att utföra ordentligt. köpa sömntabletter utan recept, våra kroppar får vila och reparera sig från dagens aktiviteter. 

Sömn tillåter också våra hjärnor att konsolidera minnen och bearbeta information. Det finns många anledningar till varför du bör börja sova bättre, inklusive:

  • Sömn är avgörande för god hälsa.
  • Att sova gott kan förbättra ditt humör och ditt mentala välbefinnande.
  • En god natts sömn kan stärka ditt immunförsvar och hjälpa till att bekämpa sjukdomar.
  • Att få tillräckligt med sömn kan förbättra din fysiska prestation och hjälpa dig att återhämta dig snabbare från träning.
  • Att sova bättre kan hjälpa dig att hålla en hälsosam vikt genom att reglera dina hormoner och ämnesomsättning.

Hur hittar du bättre sömn för dig?

Om du kämpar för att få en god natts sömn är du inte ensam. Enligt National Sleep Foundation lider runt 60 miljoner amerikaner av någon form av sömnlöshet bästa sömntabletter recept Green Sverige

Men det finns hopp! Genom att göra några enkla förändringar av din livsstil och sömnvanor kan du dramatiskt förbättra kvaliteten på din sömn. Här är några tips som hjälper dig att komma igång:

  • Håll dig till ett vanligt sömnschema.
  • Skapa en avkopplande läggdagsrutin.
  • Håll ditt sovrum mörkt och svalt.
  • Undvik koffein och alkohol före sänggåendet.
  • Gå upp och rör på dig under dagen.
  • Öva några avslappningstekniker före sänggåendet.

Fördelar med att få en god natts sömn:

En god natts sömn har många fördelar. Det kan hjälpa till att förbättra ditt humör, öka dina energinivåer och förbättra din allmänna hälsa. 

Att få tillräckligt med sömn är viktigt för din fysiska hälsa. Det kan hjälpa till att minska risken för hjärtsjukdomar, stroke och diabetes. 

Det kan också hjälpa dig att behålla en hälsosam vikt och minska stressnivåerna. Sömn är också avgörande för din mentala hälsa. 

Det kan hjälpa dig att fokusera bättre, komma ihåg information mer effektivt och fatta bättre beslut. Brist på sömn har kopplats till depression, ångest och humörsvängningar. 

Om du vill må på bästa sätt är det viktigt att sova tillräckligt. Se till att skapa en läggdagsrutin som fungerar för dig och håll dig till den så mycket som möjligt. Du kommer att vara glad att du gjorde det!

Nackdelar med att inte sova tillräckligt:

Om du inte får tillräckligt med sömn kan du riskera din hälsa. Sömnbrist kan leda till ett antal hälsoproblem, inklusive:

  • Högt blodtryck
  • Hjärtsjukdom
  • Stroke
  • Diabetes
  • Fetma
  • Depression

Att inte få tillräckligt med sömn kan också göra det svårt att koncentrera sig och fatta bra beslut. Du kan också vara mer benägen att råka ut för olyckor om du är sömnlös. 

Att inte få tillräckligt med sömn kan ha en rad negativa konsekvenser, Försämrad kognitiv funktion och minne: Sömnbrist kan leda till koncentrationssvårigheter, vilket gör det svårt att lära sig ny information eller komma ihåg viktiga detaljer. 

Ökad risk för olyckor och fel: Dåsig bilkörning är en viktig orsak till bilolyckor, och sömnbrist kan också öka sannolikheten för att göra misstag på jobbet eller hemma. 

Försvagat immunförsvar: Att få tillräcklig vila är avgörande för att upprätthålla ett starkt immunförsvar, så att inte få tillräckligt med sömn kan göra dig mer mottaglig för förkylningar och andra sjukdomar. 

Viktuppgång: Sömnbrist kan störa hormoner som reglerar hunger, vilket leder till ökad aptit och sug efter ohälsosam mat. 

Humörskap och irritabilitet: Att känna sig trött kan göra dig mer benägen för humörsvängningar och irritabilitet.

Olika typer av botemedel för bättre sömn:

Det finns några olika typer av botemedel du kan ta för att börja sova bättre. Vissa människor kan behöva prova några olika innan de hittar den som fungerar bäst för dem. 

Ett alternativ är receptfria läkemedel som difenhydramin eller doxylamin. Dessa kan göra dig dåsig, så se till att ta dem före sänggåendet. 

Om du har svårt att sova kan din läkare ordinera medicin som zolpidem eller zopiklon. Om du inte vill ta medicin finns det andra alternativ du kan prova. 

Den ena är kognitiv beteendeterapi för sömnlöshet (KBT-I). Denna typ av terapi kan hjälpa dig att förändra ditt sätt att tänka på sömn och hur du hanterar sömnlöshet. 

Det handlar vanligtvis om att träffa en terapeut en eller två gånger i veckan under flera veckor. Ett annat alternativ är att använda avslappningstekniker innan läggdags. 

Detta kan involvera saker som progressiv muskelavslappning, djupandning eller visualisering. Det finns även appar som kan hjälpa till med detta, som Headspace eller Calm.

Slutsats:

Om du inte sover bra, är chansen stor att det påverkar mer än bara dina energinivåer. Dålig sömn har kopplats till en mängd hälsoproblem, från viktökning och diabetes till depression och hjärtsjukdomar. 

Men det finns goda nyheter: att göra några enkla förändringar i din livsstil kan hjälpa dig att få den kvalitetssömn du behöver för att hålla dig frisk och lycklig. 

Så om du letar efter sätt att förbättra din sömn, här är sju anledningar till varför du bör börja sova bättre i natt. Om du inte sover bra är chansen stor att du inte är så produktiv som du skulle kunna vara. 

Dålig sömn har kopplats till en mängd olika kognitiva problem, inklusive nedsatt minne, uppmärksamhet och beslutsfattande. 

Faktum är att en studie fann att sömnbrist kan ha samma effekt på din hjärna som att dricka för mycket alkohol.

Comments

Popular posts from this blog

Vad skulle hända om du tog ett Xanax 2mg-piller | Green Sverige

Biverkningar av sömntabletter | Vad du behöver veta | Green Sverige

Hur många typer av sömntabletter finns det? | Green Sverige